Witte wieven: flarden en flappen

Witte wieven leken te dansen in de natuur. Met opvallende mannen. In zwart pak met hoge hoed. Bij tientallen. En regelmatig.De mannen klemmen zich vast aan de wieven, voorzover zij de handen niet vrij moeten houden om gaten te graven. Vierhonderd graven per ha. Oh, ja, soms gaat het zwarte pak uit voor overleg met de marketing jongens. Goed luisteren en de boodschap herhalen.

Door Gelderse Roos, 15 januari 2017

Het was een mooie droom. En de verhalen klonken goed. Troost bieden aan de verdrietige medemens. Opgaan in de natuur. De natuur verrijken met stoffelijke  overschotten. Nieuwe natuur maken. Meehelpen de natuur te onderhouden.

Zegenrijk werk van vastgoedmannen na hun bekering tot het goede doel. Zij kijken plechtig in het zwarte pak. En op de tv. Waar zijn zij op uit? Het Goede Doel.

Of flarden. Flarden Euro’s dansend als witte wieven door de natuur. Voor het oprapen, zodra een stukje natuur verkocht is. Dat het daarna macaber wordt kan hen niet schelen. Zij dansen verder met de Euro’s en zingen het lied van de marketeers.

Witte wieven hebben echter een handicap. Een frisse wind laat hen verdwijnen.

Als de verhalen van de marketeers zijn doorgeprikt, de politiek gaat acteren. Een vrije wetenschapper spreekt over wat de natuur wordt aangedaan. De pers, krant, radio en tv doorhebben dat het spel om de Euro’s draait, dan gaat er een frisse wind door de natuur en hoor je nog slechts een verzuchting: natuurbegraven, hoe krijg je het verzonnen.

Hoed af voor de marketeers. Jammer en opnieuw beginnen. Met wat anders. Paarse tandpasta of goudkleurige autobanden. Bestaat een stijgende behoefte aan. Daar vragen de mensen om. Hopelijk voor de marketing mannen is er daarvoor ook een ruim budget voor reclame.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *